Terapie cognitiv comportamentala

Terapie cognitiv comportamentala

Terapia cognitiva comportamentala (CBT) este o tehnica de terapie pe termen scurt utilizata de psihologi si terapeuti, pentru a invata persoanele sa-si schimbe comportamentele nedorite, prin schimbarea tiparelor lor de gandire.Te asteptam in cabinetul Hollistic Wellness, unde o echipa de specialisti este pregatita sa iti acorde sprijin si cele mai bune solutii pentru orice situatie din viata ta!

Premisa terapiei comportamentale cognitive este ca modelele noastre de gandire (cognitie) si interpretarile evenimentelor de viata, influenteaza foarte mult modul in care ne comportam si, in cele din urma, modul in care simtim.
Daca esti interesat de psihoterapie Bucuresti, intra pe HolisticWellness.ro.

Terapie cognitiv comportamentala – Ce este CBT?

Terapia cognitiva comportamentala (CBT) este o forma de psihoterapie care se concentreaza asupra modului in care gandurile, convingerile si atitudinile, va afecteaza sentimentele si comportamentul. CBT isi propune sa va invete strategii eficiente pentru rezolvarea diferitelor probleme, de-a lungul vietii.

CBT va poate ajuta sa intelegeti problemele coplesitoare prin impartirea acestora in parti mai mici. Unul dintre principiile cheie ale CBT este ca gandirea distorsionata duce la stres si comportamente problematice, in timp ce gandirea realista, cu o mai mica negativitate, permite indivizilor sa raspunda intr-un mod eficient conditiilor de viata provocatoare.

Cercetarile arata ca aceasta tehnica este o terapie eficienta nu numai pentru depresie si tulburare de panica, ci si pentru multe alte afectiuni si comportamente disfunctionale. Sesiunile cognitive de terapie comportamentala de succes, constau intr-o colaborare eficienta intre consilier si persoana care primeste terapie. In plus, aceasta terapie presupune identificarea clara a problemei, stabilirea unor obiective realizabile, comunicarea empatica, feedbackul frecvent, controalele realitatii si obisnuirea indivizilor in a folosi instrumentele invatate, pentru a promova schimbarile pozitive si cresterea comportamentala pozitiva.

Terapie cognitiv comportamentala – Cum functioneaza CBT?

Scopul terapiei comportamentale cognitive este de a schimba gandirea si comportamentele care impiedica rezultatele pozitive.

CBT poate ajuta oamenii sa rezolve diverse probleme medicale, sociale, de munca si emotionale. In timp ce alte forme de psihoterapie implica raportarea la trecut, pentru a oferi o perspectiva asupra sentimentelor, CBT se concentreaza pe „aici si acum”. Sunt practicate abilitati specifice care implica recunoasterea gandirii distorsionate, modificarea credintelor, relationarea cu ceilalti in moduri diferite si, in cele din urma, individul poate invata sa se comporte in modul dorit.

Conceptele gresite cognitive pot duce la comportamente nesanatoase. Atunci cand o persoana se confrunta cu un eveniment stresant, gandurile negative apar intr-un mod automat in minte si pot duce la stari si emotii negative.

O persoana ar putea reactiona exagerat, se comporta si se simte rau. Persoana face o presupunere defectuoasa sau ajunge la o concluzie incorecta, cu privire la semnificatia evenimentului, pe baza unui adevar fals. Aceasta gandire defectuoasa devine o bucla de feedback, daca nu este intrerupta si testata impotriva realitatii. Terapistul cognitiv-comportamental, ajuta individul sa recunoasca modul in care gandirea distorsionata afecteaza in mod direct dispozitiile si emotiile si te invata cum sa schimbi modelele de gandire rigida.

De exemplu, o persoana cu fobie dentara, se va teme sa mearga la medicul dentist, fiind ferm convinsa ca va suferi dureri severe, de la o procedurile dentare ce i se vor aplica. Frica poate fi declansata de o experienta dentara negativa din copilarie. O persoana cu aceasta fobie poate sa isi piarda somnul, sa experimenteze anxietate extrema si poate neglija astfel, ingrijirea dintilor.

Un terapeut de comportament cognitiv poate lucra cu aceasta persoana pentru a aborda gandirea defectuoasa si pentru a dezvolta un plan de depasire a fricii.

CBT este o terapie pe termen scurt, care dureaza de la una pana la douazeci de sesiuni. Este o tehnica de terapie specifica, orientata spre obiectiv si este conceputa pentru a obtine remisia si pentru a preveni recidiva unei tulburari specifice.